menusearch
peykparishan.ir

کرونا و ورزش درمانی در خانه

۱۳۹۹/۱/۲۱ پنج شنبه
(0)
(0)
کرونا و ورزش درمانی در خانه
کرونا و ورزش درمانی در خانه

پیک پریشان/ مهدی عزتی- در این روزها کمتر کسی هست که با کرونا و یا اخبار آن ناآشنا باشد. استفاده از دستکش، ماسک و رعایت بهداشت فردی و عمومی و عدم حضور در اماکن عمومی توصیه های مهم این روزها می باشد. حالا که بیشتر ماها تمام اوقات خود را در خانه هستیم، شاید بعضی وقت ها، احساس بی حوصلگی کنیم و حس کنیم از چاقی، اختلالات خواب، استرس و یا افکار منفی رنج می بریم که تهدیدی برای سلامتی ماست. با زمان زیادی که در اختیار داریم می توانیم با مطالعه کتاب و تماشای فیلم و لذت بردن از آن در کنار خانواده و ورزش درمانی اوقات مثبت، مفرح و سالمی را رقم بزنیم.
همه ی ما این ضرب المثل را شنیده ایم که می گویند عقل سالم در بدن سالم است. حالا توفیق اجباری به دست آمده تا عقل مان را به وسیله بدن سالم تقویت کنیم. چه بهتر که این فرصت را غنیمت شمریم و از تربیت تن غافل نشویم، ورزش می تواند درمانی برای بیماری های خود ساخته باشد. بیماری هایی که اگر بیشتر از کرونا خطرناک نباشد، کمتر نیست. ورزش به ما کمک خواهد کرد تا از بروز بیماری های دیگر که حتی ممکن است بعد از کرونا به سراغمان بیاید هم جلوگیری کنیم.
فواید و اثرات مثبت ورزش بر کسی پوشیده نیست. اما چرا ما به سراغ ورزش نمی رویم، ورزش یاوری است که این روزها بیشتر از هر زمانی به وجودش احتیاج داریم.
اما ورزش درمانی چیست و چگونه به ما کمک خواهد کرد!؟
شاید تا حالا بارها به سادگی از کنار ورزش عبور کرده باشیم اما غافل از آنکه ورزش زندگی ما را متحول می کند، ورزش می تواند قدرتی به ما دهد که همه بدی ها و بیماری ها را شکست دهیم. در اینجا هدف ما ورزش حرفه ای نیست، بلکه در مورد ورزشی صحبت می کنیم که بدون آسیب دیدگی به افزایش سلامتی ما در قرنطینه خانگی کمک خواهد کرد. ورزش در خانه می تواند حرکات ورزشی ساده باشد. تحقیقات نشان داده است که انجام فعالیت های بدنی با شدت متوسط، می تواند باعث تقویت دستگاه تنفسی ما شود و به نوعی ریه های ما را در مقابل کرونا قوی تر کند. از دیگر فواید ورزش می توان به: تقویت سیستم بدن،کمک به سوخت و ساز بدن، تنظیم فشار خون، تناسب اندام، احساس سر خوشی و شادابی، و ... اشاره کرد.
همان گونه که استفاده از داروهای پزشکی باید با دوز معین و در محدوده زمانی مشخص انجام شود تا بیشترین اثر را داشته باشد، ورزش نیز باید با شدت معین و فواصل زمانی بخصوص انجام شود.
ورزش در خانه را در مکانی مناسب بدور از هرگونه هیجان و تصدیع و یا حتی ایجاد آزار برای دیگران انجام دهید. ابتدا دقایقی را بصورت نشسته به حالت ذن یا مدیتیشن اختصاص دهید، چشمانتان را ببندید و با تنفس عمیق از دنیای خود و حواشی آن برای دقایقی دور شوید، سپس چشمانتان را باز کنید و فعالیت بدنی خود را آغاز نمائید. به مدت ۱۰ دقیقه بدوید. (اگر امکان دویدن ندارید، دوی درجا بهترین گزینه برای شماست.) این کار ضربان قلبی شما را افزایش خواهد داد و به اصطلاح گرم می شوید. سپس حرکات کششی و حرکات مفاصل را انجام دهید تا بدن شما برای انجام حرکات ورزشی آماده شده و شما در برابر صدمات و آسیب ها مصون بمانید. حال می توانید به مدت ۳۰ دقیقه به انجام ورزش روی بیاورید.(فعالیت خود را از شدت کم شروع کرده و نهایتا به حد متوسط برسانید.)
برنامه های ورزشی تلویزیون می تواند منبع مناسبی برای انجام این ورزش باشد. با پایان ورزش شدت آن را نیز کاهش دهید و به مدت ۵ دقیقه به انجام حرکات کششی نرم روی بیاورید و اصطلاحاً بدنتان را سرد کنید. مجددا حالت ذن را با انجام تنفس عمیق و سپاسگذاری از خدای متعال برای سلامتی و دارایی های با ارزشی که دارید، انجام دهید. حال می توانید به حالت قبلی خود بازگشته و مشغول فعالیت عادی و روزمره خود شوید. اگر فرصت زیادی در اختیار دارید این کار را دو بار در روز (صبح و عصر) انجام دهید.
برای افرادی که از بیماری های مختلفی رنج می برند نیز، امکان ورزش و کمک گرفتن از آن برای بهبود بیماری خود وجود دارد، برای این کار کافی است از یک کارشناس علوم ورزشی مشاوره بگیرید.
#در-خانه- سالم_می مانیم

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر